Antibyrokratický zákon, který je účinný od začátku letošního roku, zrušil deset výpisů a potvrzení. Do roku 2024 se zruší celkem 21 těchto dokumentů, které již lidé nebudou muset úřadům předkládat. Uvedla to ve čtvrtek na tiskové konferenci ministryně pro investice a informatizaci Veronika Remišová (Za lidí). Prohlásila, že antibyrokratická revoluce se stala realitou.
Remišová po prvních čtyřech týdnech od účinnosti zákona zhodnotila, že se ujal, všechno jde podle plánu. „V této vlně v lednu jde o nejžádanější dokumenty, se kterými občané ‚běhali‘ po úřadech nejvíce, například pouze kopii rodného listu si úřady od občanů vyžádaly ročně až 1,6 milionu ráz.“ Konstatovala, že když jednou už úřad informaci o občanovi má, podruhé ji úředník nemůže ptát, protože úřady už mají výpisy v elektronické podobě a vyměňují si je mezi sebou.
Od začátku letošního roku je zrušeno deset výpisů a potvrzení. Remišová přiblížila, že zrušením těchto výpisů od 1. ledna dosud ušetřili občanům 73.000 dokumentů, což představuje úsporu na čase, poplatcích či dopravě více než 740.000 eur. „Celkově by měl náš zákon po poslední fázi ušetřit až 42 milionů eur ročně a 4 miliony zbytečných výpisů ročně,“ avizovala ministryně.
Od ledna občané a podnikatelé nemusí předkládat kopie rodného, oddacího a úmrtního listu, potvrzení o pobytu či potvrzení o přidělení IČ. Stejně tak nemusí předkládat výpis z centrálního registru hospodářských zvířat, potvrzení, že hospodářský subjekt není v restrukturalizaci, výpis z registru advokátů, výpis z centrálního registru exekucí a potvrzení o pobírání zvláštního příspěvku horníkům.
Postupně by se mělo zrušit dalších 11 výpisů a potvrzení, spolu to bude představovat 21 papírových dokumentů, které budou zrušeny. Náklady na první část projektu byly podle státního tajemníka resortu Jana Hargaše přibližně 1 milion eur.
Rušení se postupně dotkne i potvrzení z evidence uchazečů o zaměstnání, dokladů prokazujících těžké zdravotní postižení či potvrzení o poskytování pomoci v hmotné nouzi. Zrušeny by měly být i žádosti a potvrzení vztahující se k příspěvku při narození dítěte. Následovat má také elektronizace hlášení o narození, výpis z registru poskytovatelů sociálních služeb, vybraná pravomocná rozhodnutí soudů, ale i potvrzení o pobírání důchodů starobního důchodového spoření. Na řadu má přijít i elektronizace hlášení o úmrtí, výpis z registru sociálních podniků a potvrzení o neporušení zákazu nelegálního zaměstnávání.
Od 1. dubna má následovat další fáze, kdy se mají rušit další výpisy a komplexněji řešit životní situace. Následovat mají pak ještě dvě fáze zákona. Digitalizaci životních situací by měl resort spouštět v následujících měsících. „První životní situace bude narození dítěte,“ ozřejmila ministryně s tím, že stát by měl aktivně vybavit služby za občana. Připravuje se také zavedení mobilního ID. V této souvislosti Hargaš uvedl, že v březnu by mohlo být přístupné „něco, co bude v testovacím provozu a v nějaké finální fázi testování“.
Rušení výpisů se podle Remišové dotklo přibližně 6000 úřadů a více než 30.000 úředníků. Úřady musely své postupy přizpůsobit novým pravidlům. Dodala, že úřadům pomáhají, aby zákon dodržovaly. Vyzvala však i občany, aby prostřednictvím stránky stopbyrokracii.sk nahlásili podněty, pokud úřad vyžaduje některý ze zrušený